Geen brug bij Ridderkerk

RIDDERKERK – Tot opluchting van alles wat Ridderkerk is, komt de nieuwe oeververbinding in de oostelijke regio van Rotterdam niet tussen Krimpen en Ridderkerk. De oeververbinding zou tussen Feijenoord en Kralingen/de Esch moeten komen. Dat besluit hebben de gemeente Rotterdam, de provincie, de metropoolregio en de rijksoverheid gisteravond genomen in een uren durende vergadering.

Er is gekozen voor een "samenhangend pakket" aan maatregelen, dat verder wordt onderzocht. Doel is de bereikbaarheid in de regio te verhogen. Om Krimpen tegemoet te komen, is 90 miljoen nodig voor de Algeracorridor. De vier overheden dragen daar nog 30 miljoen aan bij.

Reactie Wethouder

In een reactie op het besluit laat de Ridderkerkse wethouder Peter Meij weten blij te zijn, dat er geen verder onderzoek komt naar een brug bij Bolnes. ,,Zo'n brug met al het autoverkeer dat erbij komt zou voor Bolnes te veel zijn geweest. Maar dat boek kan nu dicht. De aandacht kan nu uitgaan naar op de Oost-variant en een goed pakket maatregelen voor de Algeracorridor. Ik bedank iedereen die ons heeft geholpen om aan de beslissers uit te leggen waarom een brug bij Bolnes een brug te ver zou zijn geweest.''

Bereikbaarheid

In de regio Rotterdam staat zo laten de vier overheden weten, de bereikbaarheid onder druk. Zo zijn er knelpunten op de A16, de Algeracorridor en in het openbaar vervoer. Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor een economisch sterke regio met een hoogwaardige leefkwaliteit. Daarnaast biedt een goede bereikbaarheid kansen voor gebiedsontwikkeling. In de MIRT-verkenning worden daarom maatregelen uitgewerkt om dit aan te pakken.

De maatregelen zijn samengesteld op basis van de onderzoeksresultaten van de préverkenning, de aanvullende informatie uit de onderzoeken A16- en Algeracorridor en de participatie van de afgelopen periode. Het pakket aan maatregelen dat verder wordt onderzocht en uitgewerkt bestaat uit:   a) een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord in Rotterdam; b) maatregelen om de capaciteit en doorstroming op de Algeracorridor op te waarderen;  c) een treinstation Stadionpark; d) een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom; e) een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel; f) maatregelen op de A16, waaronder het weefvak in de A16 ten zuiden van de Van Brienenoordbrug tussen het Knooppunt Terbregseplein en het Knooppunt Ridderkerk.

Uit de onderzoeken blijkt dat dit pakket aan maatregelen voor de regio Rotterdam het meest bijdraagt aan het verbeteren van de bereikbaarheid, de regionale verstedelijkingsopgave, de stedelijke leefkwaliteit en zorgen voor kansen voor mensen.

Meer berichten