Nieuwe oeververbinding komt in Rotterdam

Regiobestuurders kiezen voor link Kralingen-Feijenoord

YVONNE KEUNEN GERT ONNINK

De nieuwe oeververbinding in de regio komt tussen Rotterdam- Kralingen en -Feijenoord. Daarover zijn de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam het eens geworden.

Naast de keuze voor deze stadsbrug of -tunnel worden ook maatregelen getroffen om de verkeersknelpunten op de Algeracorridor (tussen Capelle en Krimpen aan den IJssel) aan te pakken. Daarvoor is een bedrag tussen de 60 en 90 miljoen euro nodig.

Bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam werden het gisteren laat eens over een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde na een marathonzitting van ruim zes uur.

,,We hebben gekozen voor een dubbele aanpak'', lichtte bestuurder Marc Rosier namens de Metropoolregio na afloop toe. ,,Naast de oeververbinding in Rotterdam hebben we ook de infra-uitdaging in de Algeracorridor.''

Een definitief besluit over de oeververbinding valt na de zomer, aldus Rosier. Het is nog niet bekend of het een brug of een tunnel wordt. Wanneer die nieuwe verbinding er kan liggen, is volgens hem nog onduidelijk. Voor de bouw van deze 'multi-modale' link in Rotterdam ligt 480 miljoen euro klaar, bij elkaar gebracht door het rijk, de regio en de provincie.

De Rotterdamse verkeerswethouder Judith Bokhove (GroenLinks) was in haar nopjes met het besluit. ,,Rotterdam krijgt een nieuwe oeververbinding en ook het probleem met de Algeracorridor wordt aangepakt, ik noem dat een win-winsituatie voor de regio.''

De komende periode worden de details uitgewerkt voor de oeververbinding tussen De Veranda en De Esch. ,,Daarbij gaan we niet over een nacht ijs. Er zijn bijvoorbeeld allerlei nautische voorwaarden waaraan we moeten voldoen. Na de zomer moet de volgende fase klaar zijn en kunnen we de verschillende varianten uitwerken om te kijken welke kosten daaraan hangen.''

Een keuze voor een brug of een tunnel is dan ook nog niet gemaakt, evenmin zal na de zomer duidelijk zijn welke vorm van openbaar vervoer tussen de twee stadsdelen zal gaan rijden. ,,Pas over een jaar of twee weet je welke variant het wordt.'' Haar Ridderkerkse collega Peter Meij was blij dat de link met Krimpenerwaard van de baan is.

(Bron: AD/Waterweg)

Meer berichten