De gemeenteraad stemt voor snel busvervoer. (foto GvS)
De gemeenteraad stemt voor snel busvervoer. (foto GvS)

Politiek kiest voor snelle bussen naar Rotterdam

"Railvervoer is een luchtballon"

door Geert van Someren

RIDDERKERK – De gemeenteraad van Ridderkerk heeft in grote meerderheid gekozen voor hoogwaardig openbaar vervoer met snelle bussen. Het gaat om twee zogenoemde R-net lijnen: één naar het Zuidplein en één naar Kralingse Zoom. Hoe die buslijnen precies gaan lopen, moet het komend half jaar blijken uit een onderzoek naar de varianten. Hoogwaardig vervoer over de rails zoals light rail, is mogelijk iets voor de veel langere termijn, vindt de meerderheid van de raad met het college van B&W.

Raadsleden van diverse partijen zoals de VVD, GroenLinks en de PvdA zien nu al wel kansen voor een light rail. Er is een plan om Dordrecht met Rotterdam te verbinden via Papendrecht en Ridderkerk. Wethouder Peter Meij, die zeer intensief contacten heeft met lokale, regionale en provinciale bestuurders, is op grond daarvan zeer uitgesproken. "Dat zijn luchtballonnen. De enige reëele optie voor een light rail is er één die de route volgt van de oude lijn".

Het gaat daarbij om het traject Dordrecht-Zwijndrecht-Barendrecht-Rotterdam. "Voor een light rail is een enorme, verregaande verstedelijking nodig. Het aantal passagiers in Ridderkerk is daar verre van voldoende voor", weet Meij. In het plan van de gemeente gaan de snelle bussen gebruik maken van vrije banen. Daar is een bedrag van 40 miljoen euro voor nodig, wat door de vervoersautoriteit MRDH moet worden geïnvesteerd. Meij: "Die R-net buslijnen zijn nog in ontwikkeling. Het gaat om frequentie, comfort en veiligheid. Als de gemeenteraad niet akkoord gaat met deze visie, dan gebeurt er hier echt niets".

Ridderkerk steekt zelf 100.000 euro in het plan. Wethouder Meij: "We willen daarmee aan de provincie tonen dat het ons menens is met hoogwaardig openbaar vervoer. Dat bedrag is bedoeld voor fiets-parkeren". Het wordt spannend voor de lokale politiek of het voldoende is om de provinciale claim op het tien jaar geleden bedachte tramtracé van tafel te halen. De claim maakt de uitvoering van diverse plannen onmogelijk. VVD-raadslid Louis van der Spoel is daar sceptisch over. "Ridderkerk stelde eerder al eens 70.000 euro beschikbaar. Dat bracht de provincie niet op andere gedachten. Ik betwijfel of 100.000 euro dat wel doet".

Punt van kritiek uit de raad is dat in de plannen geen snelle verbinding vanuit Ridderkerk met de Drechtsteden is opgenomen. Onderzoek heeft uitgewezen dat verhoudingsgewijs veel grotere hoeveelheden reizigers van Ridderkerk naar Rotterdam gaan. Dat onderzoek is gedaan door gebruik te maken van anoniem gemaakte GSM-gegevens van mobiele telefoons.

Uiteindelijk stemden alleen VVD, GroenLinks en D66 tegen de visie van het college zich te richten op snel vervoer per bus.

Dilemma

Het vaststellen van de route voor een snelbus naar het Zuidplein, levert dit jaar een dilemma op. Rijden de bussen door Lombardijen dan zullen er meer mensen gebruik van maken. Ook kan daar op de trein worden overgestapt. Vraag is of dat opweegt tegen het voordeel van een kortere reistijd, als van de Verbindingsweg in Nieuw Reijerwaard over de A15 en de Vaanweg wordt gereden.

Meer berichten