Foto:

Doortrekken A38 lijkt onvermijdelijk

Geert van Someren

Kruising rivier bij Donckse velden

RIDDERKERK – Voor de ontlasting van de Brienenoord-corridor is op het eerste oog de keus tussen een brug aan de westkant bij Feijenoord of een aan de oostkant bij Ridderkerk niet moeilijk. Een belangrijk deel van het verkeer over de Van Brienenoordbrug is lokaal Rotterdams, dus dan lost – in welke vorm dan ook – een verbinding tussen Kralingen en Feijenoord het probleem beter op.

Op de lange termijn is echter het doortrekken van de A38 via Ridderkerk, achter langs Krimpen aan de IJssel en via Moordrecht naar de A20, een reële optie. Die nieuwe verbinding is logisch in het Rijkswegennet om het verkeer af te wikkelen van de haven van Rotterdam naar het oosten.

Alternatief

Het vormt een alternatief voor het verkeer van de Rotterdamse haven via de A15, de Brienenoord corridor en de A20 naar de A12. De nieuwe weg door de Krimpenerwaard zorgt voor lucht op die drukke route. De ontsluiting van de nieuwbouwwijken in Krimpen is dan mooi meegenomen.

Brug geen optie

Een brug over de Nieuwe Maas tussen Bolnes en de Stormpolder is om diverse redenen geen optie meer. In Bolnes is geen ruimte voor een brug met een doorvaarthoogte van twaalf meter, gelijk aan de hoogte van de brug bij Alblasserdam. Dat vergt een oprit van ruim 350 meter. Laat staan wat nodig is, als een doorvaarthoogte van 22 meter noodzakelijk wordt gevonden voor de scheepsbouw in Kinderdijk. Maar ook de afwikkeling van het verkeer aan de Ridderkerkse kant komt met een brug danig in de knel. De Beneden Rijweg en de Rijnsingel kunnen het extra verkeer dat via de brug rijdt onmogelijk aan.

Tunnel

Het doel van Ridderkerk op de lange termijn moet niet zijn om die nieuwe A38 te dwarsbomen, maar om van de overheden gedaan te krijgen dat als het zo ver komt, die weg in een tunnel komt of deels in een tunnelbak. Een brug die in de A38 via de Donckse velden aansluiting geeft op het verkeersknooppunt Ridderkerk is geen goede oplossing. Het zal te veel overlast geven in de ernaast gelegen woonomgeving. Een tunnel is echter wel veel duurder dan een brug.

Voorbeelden

Het fenomeen tunnelbak kent recent goede voorbeelden in de A4 in Midden Delfland en de aanstaande doortrekking van de A16 naar de A13 in het noordoosten van Rotterdam. Op die manier zal de overlast zowel in Ridderkerk als ook in het natuurgebied bij Krimpen zo veel mogelijk beperkt blijven. Van essentieel belang is dat de verbinding aan de kant van Ridderkerk pas boven het maaiveld komt bij het knooppunt Ridderkerk.

Kievitsweg vrij

Dat houdt de Kievitsweg vrij, die een belangrijke fietsverbinding is van en naar de scholen in Ridderkerk.

Meer berichten